SPORTKINESITHERAPIE

Sportkinesitherapie biedt bijvoorbeeld uitkomst als u een blessure heeft opgelopen tijdens het sporten en zo snel mogelijk uw sportbeoefening wil hervatten. De bedoeling is om u op een verantwoorde manier terug naar uw oorspronkelijke sportniveau te brengen na een blessure, overbelasting of operatie. Ook het herstel na een zware training of wedstrijd en aanpassingen en oefeningen ter preventie van nieuwe letsels zijn een belangrijk onderdeel binnen dit domein.

Belangrijke aspecten: 

Sportspecifieke revalidatie en Functional training
maakt gebruik van houdingen en bewegingen die zeer sportspecifiek zijn of vaak voorkomen in het dagelijkse leven. Bij functionele training worden volledige spierkettingen getraind. Een individueel programma zal voor u worden opgesteld, afhankelijk van de problematiek.

Blessurepreventie, BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN
Blessurepreventie is een belangrijk deel van training. Rompstabilisatie, bekkencontrole, proprioceptie, spierversterkende oefeningen, flexibiliteit, recuperatietraining, voeding en rust zijn onderdelen waar we wekelijks of zelfs dagelijks tijd aan moeten besteden om blessures te voorkomen. Op basis van een screening maken we een letselrisicoprofiel op en een trainingsschema op maat om bepaalde tekorten of onevenwichten te trainen. Tijdens de training wordt de belasting progressief verhoogd. Hierdoor krijgt het lichaam een hogere belastbaarheid en wordt de patiënt minder blessuregevoelig.

Core stability training (individueel of in groep)
Stabiliteit of ‘stevigheid van gewrichten’ wordt verzorgd door een passief systeem (gewrichtskapsels, en –banden) en een actief systeem (spieren en zenuwstelsel). Het passief systeem is kwetsbaar, geraakt snel overbelast en herstelt slecht. De spieren van het actieve systeem houden de gewrichten bijeen en beschermen kapsels en ligamenten. De spieren belangrijk voor de stabiliteit van onze wervelkolom zijn de diepe buik- en rugspieren, het diafragma en de bekkenbodemspieren. Dit gebied wordt ook uw ‘core’ genoemd waarmee u door activering een ‘natuurlijk corset’ creëert. Core Training bevat technieken die zijn ontwikkeld om de ‘core’ op efficiënte manier stabiliteit aan te leren die nodig is in verschillende ADL (activiteiten van het dagelijkse leven) situaties. Hoe beter de core stability hoe efficiënter men kracht kan ontwikkelen in de rest van het lichaam en hoe minder gevoelig men wordt voor blessures.

Taping
Taping kan gebruikt worden bij allerlei problemen. Er zijn verschillende soorten tape met elk hun specifieke functie. De conventionele witte en bruine sporttape (McConnell) heeft als doel de bewegingsmogelijkheden te beperken, een partiële of totale immobilisering bekomen ter bescherming van lichaamsstructuren. Vb. een enkel intapen na een voetverstuiking. De elastische rekbare tape volgens het Medical Taping Concept ondersteunt spieren en gewrichten in hun functie en beweging terwijl de bewegingsvrijheid behouden blijft. De tape werkt onmiddellijk pijndempend en verlichtend, ondersteunt het gewricht en verbetert spierfunctie.

Sportmassage
Sportmassage is een stevige vorm van massage waarbij verschillende massagetechnieken gebruikt worden, gericht op het verbeteren van de spierconditie en het bevorderen van spierherstel. De massage maakt verhard weefsel weer soepel en stimuleert de bloedcirculatie, waarbij tevens de afvalstoffen uit de spieren afgevoerd worden.